Bez tytułuwwwww

Poznajemy … – Instrumenty SMYCZKOWE i SZARPANE

Do tej grupy instrumentów należą: skrzypce, altówka, wiolonczela i kontrabas. Wszystkie z nich mają podobną budowę i składają się z: główki, ślimaka, kołków, szyjki, podstrunnicy, strun, pudła rezonansowego (płyta wierzchnia, spodnia, boczki), otworów rezonansowych, podstawka, strunnika, i w przypadku wiolonczeli oraz kontrabasu nóżki.

Na instrumentach strunowych grać można nie tylko smyczkiem (sprężystym drewnianym prętem, u góry zakończony tzw. „główką”, a u dołu „żabką” – pomiędzy tymi częściami naciągnięte jest pasmo włosia końskiego), ale też szarpiąc struny palcami – ten sposób grania nosi nazwę pizzicato.

Muzycy grający na instrumentach smyczkowych tworzą następujące klasyczne zespoły:
– kwartet smyczkowy (skład: skrzypce I, skrzypce II, altówka, wiolonczela)
– orkiestrę smyczkową zwaną kameralną (instrumenty podzielone są tu na 5 grup: skrzypce I, skrzypce II, altówki, wiolonczele i kontrabasy – im niżej brzmiące instrumenty, tym jest ich mniej, łącznie około 20 instrumentów).

Instrumenty smyczkowe są też bardzo ważnym elementem orkiestry symfonicznej (czyli takiej, w której grają prawie wszystkie klasyczne instrumenty). Również i tam smyczki dzielą się na 5 grup – identycznie jak w orkiestrze smyczkowej.


SKRZYPCE, instrument, który posiada prawdziwą duszę! I nawet można ją zobaczyć! To maleńki kołeczek, umieszczony wewnątrz instrumentu. Razem z nauczycielem na pewno zajrzycie do środka! Poszukacie także drewnianego ślimaka i żabki, a nawet zobaczycie koński ogon! Tak! Włosie w smyczku, którym będziesz grać po strunach, to nic innego jak prawdziwy koński ogon! Nauczysz się wydobywać dźwięk z pudła skrzypiec, które nazywamy rezonansowym. Zobaczysz, jak pięknie zabrzmią 4 struny skrzypiec, kiedy posmarujesz smyczek kalafonią czyli najprawdziwszą żywicą z drzewa!
Czy wiesz, że pierwsze struny wykonywano z baranich lub kozich jelit? Ale bez obawy, teraz wykonuje się je z różnych stopów metalu. Najstarsze skrzypce, które przetrwały do dziś zostały wykonane ok.1560 roku w Cremonie, a najsłynniejszym budowniczym skrzypiec – czyli lutnikiem – był Antonio Stradivari. Jego instrumenty sięgają dziś zawrotne ceny – nawet miliona dolarów!!!
Czy chcesz poznać tajniki gry skrzypcowej i zostać wirtuozem skrzypiec? Przyjdź na badanie przydatności! A jeśli już jesteś prawie wirtuozem i chcesz rozwijać swoje umiejętności dalej
w szkole muzycznej II stopnia, a także zasilić szeregi fantastycznej szkolnej orkiestry symfonicznej, chcesz wyjechać i zobaczyć kawałek świata, a także nawiązać przyjaźnie na całe życie, nie wahaj się! Przyjdź na egzamin wstępny!

Grupa skrzypiec Orkiestry Symfonicznej Szkoły Szafranków


ALTÓWKA, jest nieco większa od skrzypiec ale sporo mniejsza od wiolonczeli. Charakteryzuje się wyjątkowo szlachetnym, głębokim brzmieniem. Trzyma się ją tak samo jak skrzypce, i tak samo jak na skrzypcach dźwięk wydobywa się przy pomocy smyczka. Jeśli chcesz poznać i wykonywać wspaniałe dzieła pisane na ten instrument to zachęcam Cię do rozpoczęcia nauki na tym instrumencie, posiadającym wspaniałą wielowiekową tradycję. Na altówce możesz grać solo, w duecie, z akompaniamentem fortepianu, w zespołach kameralnych oraz w orkiestrze. Jest instrumentem, o którym często się mówi, że jest sercem orkiestry. Altówka, jak każdy instrument smyczkowy posiada duszę, przez którą swoim brzmieniem potrafi oddać każdą emocję i każdy sposób zaangażowania grającego. Z języka włoskiego jej nazwa to Viola – brzmi jak imię, prawda? Jeśli czujesz, że muzyka to coś, co bardzo Ciebie interesuje, szukasz sposobu na wyrażenie siebie i swoich emocji poprzez muzykę, to z pewnością altówka zostanie Twoim najlepszym przyjacielem, z którym wkroczysz w świat niezwykłych wrażeń oraz spędzisz wspaniałe chwile grając solo lub z innymi muzykami. Zapraszamy … odkryjmy razem Świat Muzyki …

Grupa altówek Orkiestry Symfonicznej Szkoły Szafranków


WIOLONCZELA “to takie duże skrzypce!” mówią spostrzegawcze osoby, które choć raz widziały ten instrument. Dlaczego wiolonczela jest wyjątkowa? W rodzinie instrumentów smyczkowych jest większa od skrzypiec i altówki, ale mniejsza od kontrabasu. Moim zdaniem jest „w sam raz”! Jeśli zdecydujesz się na niej grać, będzie rosnąć razem z Tobą, gdyż jej rozmiar musi być podobny do Twojego wzrostu. Nosimy ją na plecach, a w aucie zajmuje jedno miejsce, tak jak Ty! Gramy na wiolonczeli na siedząco, grając obejmujemy ją i przytulamy. Wiolonczela ma rejestr zbliżony do ludzkiego. To oznacza, że kryje w sobie wszystkie piękne melodie, które możesz zaśpiewać Ty i każdy z Twoich bliskich. Aby wydobyć te dźwięki, możesz szarpać struny pizzicato, grając jak na gitarze. Jednak najpiękniej wiolonczela brzmi, gdy ciągniemy po strunach smyczkiem. Odpowiada wtedy głębokim dźwiękiem, zdradzając tkwiące w niej sekrety. Wiedziałeś, że na smyczek nabite jest naturalne końskie włosie? Wiolonczela lubi spędzać czas sam na sam ze swoim muzykiem, jednak niezwykle brzmi też w towarzystwie innych przyjaciół. Tworzy świetny duet z fortepianem. Gdy gra z instrumentami swojej smyczkowej rodziny pełni ważną rolę – jest podstawą brzmienia, czasami jednak wychodzi na pierwszy plan i oczarowuje słuchaczy pięknymi melodiami. Dołącz do naszej wiolonczelowej klasy, czekamy na Ciebie! Wiolonczela może zostać Twoim najlepszym przyjacielem!

mgr Ariadna Łęcka, Judyta Banaś, Mateusz Kołodziejczyk, Lidia Hyła - wiolonczela


KONTRABAS, to wielki instrument dla dużych ludzi? PRZECIWNIE! Naukę na tym instrumencie można rozpocząć już w wieku 10 lat. A to za sprawą mniejszych rozmiarów kontrabasów dostosowanych do twoich warunków fizycznych. Dzięki takiej możliwości nauka gry na kontrabasie nie stwarza problemów większych niż na innych instrumentach.
A może myślisz, że ten instrument nie będzie dobrym wyborem dla dziewczyny? To tylko stereotyp. Na kontrabasie mogą uczy się zarówno dziewczyny, jak i chłopacy. To jak dobrym kontrabasistą zostaniesz, zależy od twojej postawy i chęci do nauki. Może dlatego czasami dziewczyny, prześcigają w umiejętnościach chłopaków, ale to sprawka ich systematyczności.
Często można usłyszeć, że kontrabas to aktor drugiego planu. Ale to tylko ZŁUDNE WRAŻENIE. Może w orkiestrze kontrabas usytuowany jest w dalszych rzędach, ale to od niego zależy brzmienie całego kwintetu (tj. grupy smyczkowej, w skład, której wchodzą skrzypce I, skrzypce II, altówki, wiolonczele i kontrabasy), jak również strona rytmiczna i harmoniczna wykonywanego utworu.
Kontrabas posiada ogromne możliwości brzmieniowe i bogatą paletę dźwiękowych barw. Może zachwycić głębią basowego rejestru, ukoić subtelną średnicą skali i zaskoczyć strukturą dźwięków wysokich. Dlatego jest przyjacielem rozmaitych stylów i gatunków muzycznych. Kontrabas odnajduje się świetnie w twórczości klasycznej, od dawnej po współczesną, ale też znakomicie sprawdza się w jazzie i rozrywce. Słowem – kontrabas to INSTRUMENT DOSKONAŁY. Jeżeli masz ochotę rozpocząć naukę na tym doskonałym instrumencie, zapraszamy do klasy kontrabasu. Czekamy na Ciebie!

Tymon Huzior - kontrabas Tymon Huzior, Helena Bór, Wiktoria Tomala, Łukasz Bogacki, mgr Roman Huzior - kontrabas



GITARA, to jeden z najpopularniejszych instrumentów muzycznych, szarpanych, występujący w kilku odmianach. Najważniejsza dla muzyki klasycznej jest… gitara klasyczna.
Gitara klasyczna zbudowana jest z ósemkowatego korpusu (pudła rezonansowego), szyjki i kołków, na które naciąga się struny. Korpus robiony jest z różnych rodzajów drewna. W górnej płycie z wysokiej jakości świerku lub cedru znajduje się okrągły otwór rezonansowy, boki i spód robi się z gęstszych rodzajów drewna, jak różane lub klonowe. Szyjka pokryta jest hebanowym lub palisandrowym gryfem (zwanym chwytnią lub podstrunnicą) z nabitymi, metalowymi progami. Gitara klasyczna to instrument wyposażony w 6 strun, które pobudzane są palcami lub/i paznokciami grającego. Trzy struny wysokie (wiolinowe) zrobione są z nylonu, a trzy niskie (basowe) z metalowych nitek owiniętych na nylonowej podstawie.

Anna Kolbusz - gitara